כולנו מכירים את שורת ה URL באתר, זו שמכילה את הדומיין שלנו. גם לדומיין כמו לאתר יש מבנה מדורג ואנו מכנים זאת טקסונומיה של כתובות אתרים והיא מתוכננת בקפידה לצד אופטימיזציית המבנה של האתר ואופן הצפת התכנים שלו.
טקסונומיה אופטימלית היא קריטית לקידום האתר ותכנון מבנה נכון יאפשר הרחבה שלה בקלות.
במאמר זה נסקור:
· מה זה טקסונומיה של אתר / URL ?
· כיצד הטקסונומיה של כתובות אתרים משפיעה על ארכיטקטורת האתר ?
· כיצד גוגל משתמשת בטקסונומיות של כתובות אתרים ?
· כיצד לבצע אופטימיזציה לטקסונומיה של כתובות האתר שלך ?
מהי טקסונומיה של אתרים?
טקסונומיה של אתרים, המכונה לעתים קרובות טקסונומיה של כתובות אתרים, מתייחסת לאופן בניית הדפים באתר ביחס לקטגוריות ותתי הקטגוריות.
לפני שארחיב עוד על טקסונומיות של כתובות אתרים, חשוב להבין את מבנה כתובת האתר.
בכתובת האתר לדוגמה למטה תסתכל על שני החלקים האחרונים (תיקיית משנה ומזהה הדף).
בכל פעם שנייצר דף חדש, שם הדף הוא המזהה של הדף (SLUG).
בכל פעם שנקים דף הורה, הדף החדש יהפוך לדף הילד ויקבל את ייחוס דף האב בתיקיית המשנה בכתובת האתר.
בעת יצירת החלקים השונים באתר, חשוב לשקף את שם הקטגוריות בכתובת האתר.
דוגמה זו לקחתי מכתבה שפורסמה ב SEJ שמתארת אתר העוסק בתחום "שירותים".
אם כך דפים אחרים בקטגוריה זו עשויים להיות:
https://www.examplehealthsite.com/services/therapy
https://www.examplehealthsite.com/services/group-therapy
https://www.examplehealthsite.com/services/tms
כיצד טקסונומיה של כתובות אתרים משפיעה על אדריכלות האתר ?
טקסונומיה של כתובות אתרים ממלאת תפקיד קריטי בארכיטקטורת האתר שאנו בונים.
יצירת כתובות URL נקיות העוקבות אחר מבנה ניתן להרחבה מאפשרת ארכיטקטורת אתרים המאפשרת סריקה קלה יותר.
כדי לצפות בטקסונומיה של אתרים, אני אוהבת להשתמש בכלי הנהדר של ה Screaming Frog שמאפשר צפייה בארכיטקטורת האתר, ה Visualisations:
התרשים לוקח את כל כתובות האתרים באתר ומארגן אותן על סמך הטקסונומיה של כתובות האתרים שלהם.
מה טקסונומיה גרועה של כתובות אתרים?
באתרים לדוגמה שנבנו ב- WordPress ויש להם אפשרות להכניס לכתובות את תאריך פרסום הפוסט לטקסונומיה של כתובות האתרים שלהם – ייווצרו קצוות ארוכים מאוד.
https://www.examplehealthsite.com/2020/04/03/blog-about-stuff
https://www.examplehealthsite.com/2020/03/17/blog-about-things
https://www.examplehealthsite.com/2019/11/29/blog-about-hot-garbage
זו לא טקסונומיה אידיאלית של כתובות אתרים מכיוון שהיא אינה מקבצת את הפוסטים בבלוג תחת מקטע אחד באתר.
מהי טקסונומיה אופטימלית של כתובות אתרים?
טקסונומיה שמאפשרת לנו להכליל תחת קטגוריה מסוימת את כל הדפים הרלוונטיים לקטגוריה לפי נושאים. בדוגמה במאמר הזה למשל, היינו מחלקים ל:
סוגי שירותי בריאות הנפש.
מצבי בריאות הנפש שהם מטפלים בהם.
כתובות האתרים מוגדרות בבירור כשייכות לאותו נושא ומקיימות קשר ברור זו עם זו.
כמה דוגמאות לכתובות אתרים מותאמות כוללות:
https://www.examplehealthsite.com/services/individual-therapy
https://www.examplehealthsite.com/services/group-therapy
https://www.examplehealthsite.com/services/cognitive-behavioral-therapy
https://www.examplehealthsite.com/conditions/depression
https://www.examplehealthsite.com/conditions/adhd
https://www.examplehealthsite.com/conditions/anxiety
שימו לב כיצד כל כתובות ה- URL לדוגמה לעיל חולקות נושא משותף של השימוש באותו עמוד האב.
כיצד גוגל משתמשת בטקסונומיה של כתובות אתרים
בניית טקסונומיה תקינה וברורה של כתובות אתרים מאפשרת לנו לבנות פרופיל קישורים בריא ועוזרת לגוגל בכמה דרכים לסרוק את האתר שלכם ולהבין במהירות:
במה מומחה האתר
מערכת יחסים של התכנים בתוך הקטגוריות
הבנת הקשר בין קטגוריה לקטגוריה
בואו נדבר על הרלוונטיות לנושא
שליחת קישורים מדפי השירותים שלנו לדפים העוסקים בתחום מומחיות מסוים יכולה באמת לעזור למשתמשים וגם למנועי חיפוש לגלות את הקשר בין הנושאים.
נגיד שאחד מדפי הקטגוריה באתר מדבר על טיפול קוגניטיבי התנהגותי.
נוכל להקצות חלק מאותו דף לדיון בחוליים שונים של בריאות הנפש שניתן לטפל בהם באמצעות טיפול התנהגותי קוגניטיבי.
זוהי אפשרות לייצר הקשר אורגאני לקישור פנימי שמועיל למשתמשים וגם למנועי חיפוש.
נוכל לעשות זאת בדף שמדבר על דיכאון, חרדות וכד.
באופן זה גם מנועי החיפוש וגם הגולש יבינו את ההקשר שבין סוגי הטיפולים השונים לקטגורית "טיפול התנהגותי קוגנטיבי".
כיצד לבצע אופטימיזציה לטקסונומיה של כתובות אתרים
כשנרצה לבצע אופטימיזציה לטקסונומיה של כתובות האתר, נבדוק את הסעיפים הבאים:
האם הכתובת ניתנת להרחבה?
האם יהיה קל לגולשים ולמנועי החיפוש לעקוב אחריהם?
האם זה ניתן לבנות בהתאם למשפך השיווקי של האתר?
יצירת מבנה URL מדרגי
כשאנחנו יוצרים טקסונומיה של כתובות אתרים, אנו רוצים לוודא שקל להוסיף עמודים חדשים שמתאימים ללא מאמץ להקשר של הטקסונומיה.
לדוגמה, אם מנהלים אתר של חברה שיש לה מספר מיקומים, נהיה זהירים מאוד באופן מבנה כתובות האתר.
קל מאוד ליצור כתובות URL מורכבות מדי שיכולות לצאת מכלל שליטה, בדוגמה הזו ניתן לבצע הרחבה לפי מדינה, אזור, עיר, מיקוד....
פעמים רבות הניסיון להפוך את דפי המיקום למסודרים מדי פוגעים בסופו של דבר במאמצי הקידום של האתר.
האם הטקסונומיה של האתר פשוטה לגולשים?
תאמינו או לא, בעלות טקסונומיה נקייה של כתובות אתרים חשובה גם למשתמשים.
נרצה שהגולש יגלה את תכני האתר שלנו בקלות.
אם משתמש מחפש מיקום בקרבתו, חוויית החיפוש באתר האינטרנט שלך צריכה להיות פשוטה.
כתובות האתר צריכות לשקף את נתיב פירורי הלחם של הדפים שלפניהם.
האם הטקסונומיה באתר שלך מטפלת במשפך השיווקי?
יש לסנכרן את הטקסונומיה של כתובות האתרים עם אופטימיזציית המבנה של דפי האתר והאופן בו הצפנו תכנים באתר שלנו.
חשוב לאפיין מראש ולתכנן בעת בניית אתר האינטרנט ולראות אם דפי האינטרנט מתייחסים לחלקים השונים של משפך השיווק.
חלקו העליון של המשפך: מודעות ויצירת עניין
חלקו האמצעי של המשפך: יצרת העדפה
חלקו התחתון של המשפך: הנעה לפעולה
שימו לב
אם לא תכננתם מראש את טקסונומיית הכתובות או שאתם מקדמים כעת אתר שלא עשה שימוש ב SLUG, ביצוע שינויים עלול לייצר לינקים שבורים ולפגוע בדירוג האתר.
האפשרות הטובה ביותר היא להשתמש בהפניה 301. על ידי עריכת קובץ htaccess. או להשתמש בתוסף Redirection שיעשה זאת עבורכם באתרי וורדפרס.
היי, לא לדאוג.....
נשמע כמו ג'יבריש ?
יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ?
שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט.
צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).....
Comments