הדבר הראשון שעובר בראש של כל מקדם אתרים כשלקוח אומר "אני מעצב מחדש את האתר שלי" הוא איזו השפעה תהיה לשינוי על כל העבודה שלי? ישנם מקרים בהם הלקוח כלל לא לוקח בחשבון את התוצאות של שינוי שכזה מבחינת מנועי החיפוש והמיקומים שלו.
היות ובימים אלו סיימתי להעביר אתר גדול (יחסית) של מעל ל 1000 דפים ויותר חשוב, אתר שהיה מקודם מאוד, אני כותבת לכם מדריך שיעזור לכם לצלוח את התהליך המורכב הזה.
מדוע בכלל לבנות אתר חדש או לעצב מחדש?
הרי הבנו שיש לנו הרבה מאוד מה להפסיד בתהליך שכזה.
נניח שהאתר של הלקוח מצליח. הדירוגים חזקים, התנועה האורגנית זורמת וההכנסות גדלות. האם הסיכון באמת שווה את זה ?
תלוי. מה מצבו הנוכחי של האתר מבחינה טכנולוגית ? האם הוא מותאם לאינדקס החיפוש של הניידים בגוגל ? האם הוא מניע לפעולה ? מה מצב ה UX/UI שלו ?
האם חשיבה אסטרטגית ותכנון נכון של אופטימיזציית מבנה והצפת תכנים נכונה, תביא להזדמנות לשפר את ביצועי האתר לאחר עיצוב מחדש.
שלב 1 – קחו את גוגל בחשבון
הדבר הראשון שעליך לעשות הוא לחשוב על קידום וההשפעה של שינוי אתר האינטרנט שלהם על מאמצי הקידום שנעשו. הם מעבירים דפים ותכנים בצורה רשלנית, מוחקים תוכן חשוב מדפים ותיקים או מחליטים שזה יהיה רעיון טוב לשנות לחלוטין כל כתובת אתר מבלי לבצע הפניות.
שלב 2 – סריקה של האתר הקיים
חשוב מאוד שתהיה לנו תמונה כוללת של מבנה האתר הקיים שלנו.
סריקה מקיפה תייצר לנו תמונת מצב של האתר שלנו מבחינת מבנה, אופן הסריקה שלו, כתובות, כותרות, לינקים פנימיים, פרוטוקולים ועוד.
נוכל להבין מה מנועי החיפוש אוהבים באתר שלנו ומה לא וחשוב יותר מה לשמר באתר החדש.
אני נוהגת להשתמש ב Semrush תחת Audit כדי לבצע את הבדיקות שלי.
תוכלו לעשות זאת גם בגרסאות החינם של ה Screaming Frog או ה WooRank.
מה בודקים באתר ?
· דפים עם תגיות כותרת חסרות
· דפים עם תגיות כותרת משוכפלות
· דפים שמחזירים 301, 404
· דפים ללא כותרת H1
· דפים עם כותרות H1 מרובות
· דפים ללא תגיות תיאור
· דפים עם תגיות תיאור משוכפלות
· קישורים פנימיים שבורים
· קישורים חיצוניים שבורים
· קבצי CSS, JS, HTML שמכבידים על האתר
· תמונות ללא תיאור
בנוסף תמיד נבדוק גם את הדברים הבאים:
· הימצאות קובץ מפת אתר Sitemap.xml
· הימצאות קובץ Robots.xml
· תכנים משוכפלים באתר
· דפים מאונדקסים בגוגל (פקודת Site או דרך ה Search Console)
· מהירות טעינת האתר וביצועיו
נתונים אלה מעניקים לך הבנה טובה של מצבה של האתר ותחומי השיפור.
בצעו ייצוא של דוחות הנתונים שתקבלו כקובץ אקסל שמכיל את כל פרטי הנתונים:
כתובת הדף, תוכן, סטטוס הדף, תגית כותרת, אורך התגית, תגית התיאור, אורך תגית התיאור, תגית מילות המפתח, כותרת H1, כותרת H2, קישורים פנימיים וקישורים חיצוניים.
שלב 3 – הקמת אתר זמני
אני נוהגת לבנות ללקוחות עם אתר קיים, את האתר החדש על גבי אתר זמני.
אני מתקינה אותו מראש בשרת בו מותקן האתר הישן.
כאשר נתחיל לעבוד על האתר החדש, חשוב מאוד להגדיר NoIndex על מנת שגוגל לא תאנדקס חלילה את האתר הזמני ועוד טרם נולד, ייחשד כאתר משוכפל.
אם אתם בונים אתר בוורדפרס:
גשו להגדרות ותחת לשונית קריאה בקשו מגוגל לא לאנדקס.
אם אתם בונים במערכת אחרת (וגם בוורדפרס):
גשו לקובץ ה robots.txt וכתבו את השורות הבאות
User-agent:*
Disallow:/
שלב 4 – הזנת נתונים ביצוע סריקה של האתר הזמני
גשו לקובץ האקסל שייצאתם בסעיף 3.
העבירו את התכנים לאתר החדש ובדומה לשלב 2, בו סרקנו את האתר הישן, נרצה לבדוק כעת את אופטימיזציית הקוד והמבנה של האתר החדש.
בטלו את חסימת הגישה של מנועי החיפוש לאתר וזמנו סריקה.
שלב 5 - ניתוח והשוואת ביצועים
כמו בכל תהליך מול גוגל, לא הכל תלוי במקדם ובתהליך מורכב שכזה יש מקום להרבה מאוד תקלות.
לכן, מנקודה זו ואילך, ישנם דברים שיכולים להשתבש, בעיות נפוצות ואלמנטים חשובים אותם יש לבדוק בדרך לניטור השינויים.
מבנה ה URL
שימו לב שכל מערכת ולעתים אף גרסאות של אותה מערכת, מייצרים כתובות אתר שונות.
אם זה המקרה, דאגו לייצר הפניות לדפים החדשים. שימו לב שאינכם נגררים למצב של ריבוי הפניות Chain Redirects מאחר ומנועי החיפוש לא אוהבים זאת.
בדיקת מיקומים
אני נוהגת לעקוב אחר דירוג הביטויים בתוכנת SemRush.
קל מאוד לראות את ביצועי הביטויים, לעקוב אחר עלייה וירידה בדירוגים והשוואה לתקופות שונות.
במידה ותראו ירידה גדולה מדי בדף התוצאות, בצעו את הבדיקות הבאות:
האם כתובת הדף שונתה?
האם בוצעה הפנייה?
האם ההפנייה תקינה?
האם גוגל יכולה לגשת לדף הזה ?
האם קיים בדף תוכן שונה לחלוטין מזה שהיה בו באתר הקודם ?
בעיות נפוצות שיש להיזהר מהן
תרחישי האסון יכולים להיות שונים מאתר לאתר וחשוב להיערך לכל תרחיש ולהיות זמינים במהלך כל התהליך ולאחריו.
דאגו שיש לכם קשר עם כל אחד מבעלי התפקידים באתר ממפתחי האתר, מנהלי התוכן, גרפיקאים ועד לטכנאי שאחראי על התקשורת וחבילת האחסון.
אותי המעבר של האתר תפס בימי הקורונה המטורפים והזום שיחק תפקיד מרכזי לצערי באינטגרציה בין כולם – לא אידיאלי אבל זה מה שהיה.
שימו דגש על נושא ההפניות לפני שאתם מזמנים סריקה
בצעו פקודת site בגוגל ובדקו האם קיימים לינקים שבורים במידה ולא עבדתם מול הטבלה או שמאיזו שהיא סיבה ה URL השתנו.
וקחו בחשבון...
כשאתם מפנים דפים לאתר חדש, תאבדו בערך 10% -30% מאיכות הקישורים והמיקומים אך במידה ובניתם אתר בריא חדש מנועי החיפוש יסרקו אותו בקלות, יבינו מהר יותר את תחומי המומחיות שלו וידרגו אותו בהתאם.
פרוטוקול העברת אתר :
1. גיבוי מלא לאתר ישן.
2. גיבוי מלא לאתר חדש.
3. העלאת האתר החדש
4. בדיקת תבניות (טמפלטים)
5. התקנת תוספים נוספים
6. בדיקת לינקים בדפי צרו קשר והפניות לדפי תודה
7. בדיקת דפי נחיתה של קמפיינים ומעבר לדפי תודה.
8. בדיקת דפים ופוסטים.
9. בדיקת גלריות.
10. בדיקת sitemap ו robots.
11. חיבור ל Analytics
12. חיבור ל Search Consol
13. שחרור No Index
14. זימון מנועי חיפוש לסריקה
את יתר ההתקנות והבדיקות תוכלו לבצע לאחר מכן.
היי, לא לדאוג.....
נשמע כמו ג'יבריש ?
יש שאלות נוספות, תרצו לקבל הסבר מקיף על נושא המאמר ? לקבל ייעוץ אישי, הדרכה ואפילו ליווי עסקי ?
שמי עמית צוק ואני עורכת מגזין קידום אתרים, בעלת מעל ל 20 שנות ניסיון בפיתוח אתרים, קידום וניהול קמפיינים באינטרנט ובניית אסטרטגיות שיווקיות ופרסומיות באינטרנט.
צרו עימי קשר (מבטיחה לא לשלוח ספאם).....
Comments